mandag 25. januar 2010

Viktigheten av leggbeskyttere

IF Skarp ønsker å påpke viktigheten av leggbeskyttere, og minner om at alle skal ha leggbeskyttere på seg på trening og kamp. Gjelder alle lag, uansett nivå.

Liten historie:


Hei fotballvenner!
Viktigheten av leggskinn.

Onsdag 13.januar var jeg på fotballtrening med SIK sitt a-lag. I en uskyldig duell med en spiller fikk jeg en trøkk i leggen. Ikke verre enn at jeg fullførte treningen, og gikk hjem når treningen var ferdig.
Utover kvelden begynte jeg å stivne i leggen, hovne litt opp, og kjente at det var noe litt mer enn en vanelig trøkk i leggen.
Torsdag 14.januar gikk jeg på jobb som vanelig. Nå var jeg hovna enda mere opp i leggen, og jeg ble svimmel og kvalm når jeg belastet foten. Jeg kontaktet lege. Jeg fikk komme på en akuttime. Legen på Skjervøy undersøkte leggen min, og tok noen røngtenbilder. Bildene var fine- ikke brudd. Undersøkelsene derimot viste at det var noe ganske mer enn en vanelig trøkk. Muskelen i leggen var nå blitt så hoven at blodet ikke fikk omløp i foten, ikke noe blod til leggen eller ankelen. Når dette skjer så er det fare for livet til foten,ikke får den blod, og ikke får den oksygen. I samtale med unn ble det diskutert om det skulle benyttes helikopter. Siden jeg heldigvis hadde tatt kontakt med lege forholdsvis tidlig, så hadde vi tid å oss til at jeg ble sendt avgårde med ambulanse. Hastetur til UNN. Da jeg ankom UNN bar det til en ny undersøkelse. 2 timer senere var jeg operert. Leggen ble kuttet opp, for å gjøre plass slik at blodet igjen kunne få passere. De neste dagene på UNN lå jeg med en åpen legg, hevelsen måtte bort før man kunne sy igjen leggen. Det var 4 smertefulle dager, før leggen igjen var sydd sammen.

Jeg fikk forklart at det var en avansert skade, som i ytterste konsekvens kunne kostet meg foten.

Som fotballdømmer vil jeg aldri tillate at spillere entrer banen uten leggskinn, dette er også en av spillereglene. En spiller uten leggskinn, er ikke spilleberettiget.

Hadde jeg brukt leggskinn på fotballtreningen ville alt dette vært unngått. Jeg ville ikke havnet i en situasjon hvor det kunne stå om å berge beinet fra leggen og ned. Mangelen av bruk av leggskinn kunne endt med amputasjon.

Så jeg håper at alle, spillere, trenere, lagledere, foreldre, med- og motspillere, ser til at alle som er på en fotballbane, trening eller kamp, bruker leggskinn.
Et uskyldig spark på leggen kan bli skjebnesvangert. For meg ble det ikke det, men det kostet med 5 døgn på UNN, 2 operasjoner, samt flere uker hvor jeg ikke kan belaste foten

Hilsen
Vegar Ballovarre